Infulensa epedimi



Extra tuff influensa
Som alla vet så blir man oftas sjuk vid den här tiden på året, alltid är det nån sjukdom som sprider sig och nu verkar det vara infulensan, jag hade det tyvärr förra veckan och nu har min stackars pojkvän fått det, så nu ska jag ger er lite fakta och tips för att underlätta för er om ni blir sjuka.

Influensa

Spridning: Smittsamheten är stor. Influensan sprids när vi hostar och nyser och virus kan sväva länge i luften.

Hur undvika: Vaccinering och god hygien. Undvik att vara länge i samma rum som en influensasjuk. Pussas och kramas inte i onödan! tihi hur tror ni jag smittade simon.

Vem drabbas: Alla,


Fakta: Vatten, sömn och tablett kan lindra
Typiska symptom på influensa: Huvudvärk, svår torrhosta, feber 38-40 grader, ömmande muskler, dålig aptit, trötthet och svaghet, rinnande näsa och ont i halsen, frossa, orolig mage.

Den som är sjuk ska dricka så mycket som möjligt, ligga till sängs och sova mycket, ta febernedsättande och smärtstillande medicin om det behövs, stanna inne tills sjukdomen går över och kontakta läkare om symtomen inte försvunnit på en vecka.

Vaccin minskar risken att insjukna, liksom god handhygien.

Hoppas ingen behöver drabbas av detta puss och må bra!

 



A


Kommentarer
Postat av: heppevafan

du alle, kan nästan tro att det är DU som ÄR influensan..

2009-01-11 @ 11:12:22
URL: http://gospojkarna.blogg.se/
Postat av: alexandra Ignell

hahah du stamppe jag är och kommer alltid vara influensan ;)

2009-01-11 @ 21:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0